Motorvägarna i England skulle kunna drabbas av dödsfall efter en 62-årig mormors död på en smart motorväg.
En kranskärare som undersöker Nargis Begums död har hänvisat Highways England till Crown åklagarmyndigheten för att överväga om anklagelser om mord är lämpliga. Nargis Begum dödades i september 2018 efter att hennes bil gick sönder nära Woodall Services på M1 i South Yorkshire. Hon lämnade fordonet efter att ha ringt efter hjälp och drabbades av sin egen bil efter att den påverkades av ett annat fordon. Cirka 16 minuter förflutit mellan att Nissan gick sönder och kollisionen. Det tog ytterligare sex minuter innan varningssignaler aktiverades. Vid en förhörsöversyn vid Doncaster Coroner's Court på torsdag sa seniorkorrestern Nicola Mundy att den tid som det stillastående fordonet inte upptäcktes var en av anledningarna till hennes beslut. Till försvar för Highways England sa advokat Nicholas Chapman: ”Det faktum att Highways England en gång placerade en hård axel på vägen betyder inte att de är under en allmän allmänrättslig skyldighet att göra det. ”Det kan inte antas att Highways England oåterkalleligt tar ansvar för att ge hårda axlar på alla motorvägar hela tiden. Det finns ingen vårdplikt så fallet för företagsmord faller vid det första hindret. ” Trettioåtta personer har dödats på smarta motorvägar över hela landet under de senaste fem åren. Highways England planerar för närvarande ett eftermonteringsprogram för att öka antalet akuta tillflyktsområden efter en säkerhetsgranskning som beställts av transportminister Grant Shapps.

Nya tillflyktsortområden kommer att synas mer med en ljus orange vägyta

Vägverket ser ut att minska avståndet mellan platser för att stanna i en nödsituation till 3/4 av en mil där det är möjligt, så att bilar i framtiden normalt ska nå en var 45: e sekund vid 60 mph. På M25 ska ytterligare 10 ERA införas på delar av smarta motorvägar med högre frekvensstopp för levande körfält och där platser att stanna i en nödsituation ligger längst ifrån varandra. Det ursprungliga smarta motorvägarpilotprojektet ställde ERA till 600 meter men när programmet började rullas ut placerades tillflykter upp 2,5 mil från varandra.

Gratis Offertförfrågan